SGR – sistemul de garanţie-returnare intră în viaţa cetăţenilor
Civitera susţine implementarea SGR în România!
Asociaţia noastră urmăreşte şi susţine de câţiva ani proiectul şi suntem realmente încântaţi de apariţia acestuia. După mai mulţi ani în care a fost „uitat” prin sertarele Ministerului, pare că anul acesta chiar începe implementarea lui. Este un proiect foarte complex care va avea impact în mod direct pentru toţi cetăţenii. De asemenea proiectul vine şi cu o serie de acţiuni pe care comercianţii dar şi unităţile teritoriale locale trebuie să le implementeze pentru a uşura procesul reciclării şi a recuperării sumelor de bani plătite în plus de către cetăţeni.
Salutăm şi apariţia RVM-urilor – automatelor dedicate colectării ambalajelor de băuturi în mod automat în marele centre comerciale. Săptămâna aceasta am testat funcţionarea lor în mai multe magazine comerciale şi suntem realmente încântaţi de modul lor de funcţionare. Totodată considerăm că aceste automate nu vor face faţă volumului şi nevoilor cetăţenilor după lansarea oficială a programului. Sunt puţine, nu toate funcţionale, iar cetăţenii nu sunt instruiţi deloc în folosirea lor.
Este un subiect şi un proiect deosebit de complex care necesită o mai mare atenţie şi implicare din partea tuturor. Proiectul este unul vital pentru economia circulară a României şi a Uniunii Europene. Civitera vă urmării cu atenţie implementarea acestui sistem şi va contribui cu propuneri pentru eficientizarea lui. Vom reveni cu mai multe acţiuni concrete şi update-uri legate de acest subiect în lunile următoare. Până atunci vom încerca mai jos să explicăm ce reprezintă acest sistem şi ce impact are pentru cetăţeni.
Cadrul legislativ
HG 1074/2021, cu modificările aduse de HG 1059/2022 şi HG 1214/2022
Noua dată de lansare (după mai mulţi ani de amânări): 30 Noiembrie 2023
Administrator desemnat al sistemului de garanţie-retur ambalaje primare nereutilizate: S.C. RetuRo Sistem Garanţie Returnare S.A.. Această societate desemnată administrator este deţinută 20% de statul român şi 80% de mediul privat. Procentul mediului privat fiind format 75% din Asociaţiile Producătorilor şi 25% din cele ale Comercianţilor.
Scopul: Colectarea ambalajelor primare nereturnabile de băuturi (PET, Doză, Sticlă) între 0,1l şi 3l.
Valoarea garanţiei: 50 de bani/ambalaj ce va trebui prezentată separat atât la raft cât şi pe bonul fiscal al tuturor comercianţilor.
Înregistrarea comercianţilor în platformă RetuRO (administratorul desemnat): 28 Februarie 2023
Tariful de gestiune: Comercianţii vor primi pentru fiecare ambalaj SGR un tarif de gestiune. Prin intermediul acestuia se va susţine de către Administratorul SGR investiţia în automatizare a procesului.
Mod de colectare: Colectare la Comerciant, cu excepţia magazinelor online şi a automatelor de băuturi.
Eligibilitate: Toţi comercianţii, indiferent de mărimea spaţiului de vânzare, de pe teritoriul României ce vând ambalaje de PET, doză şi sticlă pentru băuturi.
Însemne de identificare specifice SGR RetuRO: Cod de bare şi marcaj naţional prezent pe fiecare etichetă a ambalajelor de băuturi.
Ce este SGR – Sistemul de garanţie-returnare
Sistemul de garanție-returnare este probabil cel mai mare proiect de economie circulară pe care României îl implementează. Cu ajutorul acestuia ar trebui să vedem progrese însemnate în viaţa noastră: un mediu mai curat şi mai mult verde. Dincolo de aceste beneficii sistemul ajută la atingerea țintele de colectare și reciclare. Ţinte impuse la nivel european printr-un pachet pentru economie circulară al Uniunii Europene.
Producătorii, prin intermediul administratului SGR, sunt obligaţi să realizeze următoarele Obiective Anuale SGR de returnare a ambalajelor SGR:
Sistemul de garanție-returnare reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanție de 0,50 RON. Garanţia se va plăti pentru fiecare băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) cumpărată de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.
După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite iniţial. Chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație cetăţenii vor primi pe loc valoarea garanţei.
Cum funcţionează pentru cetăţeanul consumator SGR-ul ?
PASUL 1: Cetăţeanul cumpără produse/băuturi şi plăteşte o garanţie de 50 de bani pentru fiecare unitate achiziţionată;
PASUL 2: Cetăţeanul goleşte de conţinut produsul/ambalajul;
PASUL 3: Cetăţeanul returnează ambalajul băuturii şi primeşte în schimb garanţia de 50 de bani plătită la achiziţionare.
Cum funcţionează SGR-ul pentru comerciant ?
PASUL 1: Comerciantul cumpără produsele şi plăteşte atât suma cât şi garanţia de 50 de bani aferentă fiecărei unităţi achiziţionate;
PASUL 2: Comerciantul vinde produsele către consumator/cetăţean şi percepe atât preţul produsului cât şi garanţia de 50 de bani;
PASUL 3: Consumatorul/cetăţeanul returnează ambalajul gol şi primeşte garanţia de 50 de bani.
PASUL 4: Administratorul SGR preia ambalajele de la comerciant iar acesta din urmă primeşte garanţia de 50 de bani şi adiţional o taxă de gestiune pentru ambalajele eligibile.
Ce responsabilităţi au comercianţii ?
- Preluare automatizată sau manuală a ambalajelor PET, doză şi sticlă;
- Să organizeze puncte de colectare în interiorul structurilor de vânzare;
- Să perceapă de la consumător garanţia de 50 de bani şi să o restituie la momentul colectării ambalajelor
- Să indice separat, atât la raft cât şi pe bonul fiscal, valoarea garanţiei;
- Să menţină gestiunea tuturor ambalajelor SGR colectate şi a garanţiilor restituite pentru fiecare structură de vânzare în parte;
- Să depoziteze şi să protejeze ambalajele SGR până la preluarea acestora de către logistica RetuRo;
- Să informeze consumatorii privitor la tipurile de ambalaje, criteriile de acceptare şi restituire garanţie, program de lucru şi locaţii ale punctelor de colectare;
- Să nu comercializeze produse în ambalaje cenu sunt înregistrate în SGR RetuRO.
Ce tipuri de activități comerciale sunt exceptate de la SGR ?
SGR nu se aplică produselor exportate, comercializate în magazine tip duty-free şi celor care se comercializează în mijloacele de transport internaţional.
Excepții de la obligațiile de organizare a punctelor individuale de returnare.
Conform art. 17 din HG nr. 1074/2021, sunt prevăzute anumite excepții de la obligațiile de organizare a punctelor de preluare. Comercianții HoReCa, Comercianții Online, respectiv Comercianții care pun la dispoziția consumatorilor finali produse ambalate în Ambalaje SGR exclusiv prin automate.
De asemenea, Comercianții cu structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 de metri pătrați pot organiza astfel de puncte de preluare fie prin asociere cu alți Comercianți, fie în parteneriat cu unitatea administrativ teritorială relevantă.
Care sunt paşii de înregistrare în SGR ?
- Deschiderea unui cont de utilizator al Comerciantului;
- Conectarea la contul de utilizator;
- Introducerea datelor în contul de utilizator în vederea înregistrării în SGR;
- Generarea și semnarea Formularului Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți;
- Încărcarea Formularului Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți.
Mai multe informatii despre sistemul SGR se gasesc pe site-ul oficial https://returosgr.ro/.