Viteza la volan. Graba strică viața!
Viteza la volan, o mare problemă pe care pare că nu o putem controla
De ani de zile, România se menține pe primul loc într-unul dintre cele mai infame clasamente din rândul țărilor membre UE: cel al deceselor rutiere. Cu o rată de deces de 93 de persoane per milion de locuitori, România depășește orice record negativ la nivelul Uniunii Europene. Astfel, se estimează că în 2021 numărul de morți din accidente rutiere a depășit 1750 de persoane, o statistică pe care ar trebui cu toții să ne străduim să o schimbăm.
Sigur, există multe probleme sistemice în țara noastră. De la starea drumurilor, la condițiile de trafic, semaforizarea necorespunzătoare, lipsa marcajelor și chiar condițiile meteo, sunt foarte mulți factori responsabili pentru aceste statistici inacceptabile. Însă indisciplina noastră, a șoferilor, este cu siguranță un factor fruntaș și o cauză marcantă a numărului mare de morți, lucru ce nu poate fi contestat.
Viteza la volan este o problemă tot mai mare pe străzile României, aceasta fiind cauza principală a multor decese, care altfel ar fi putut fi prevenite. Fie că e vorba de grabă, furie sau dorința de adrenalină, viteza excesivă face ca orice greșeală să se transforme într-o tragedie, iar acesta e un lucru pe care trebuie să-l schimbăm cu orice preț.
În toate manualele de instructaj al șoferilor, o anumită categorie de participanți la trafic este considerată drept cea mai vulnerabilă: este vorba despre pietoni. Acesta e un lucru pe care orice șofer nou îl învață. Cu toate acestea, mulți par să uite acest aspect foarte repede, motiv pentru care o parte consistentă din decesele din trafic sunt din rândul pietonilor.
Un alt aspect demn de luat în considerare este faptul că graba la volan pune în foarte mare pericol viața șoferilor, care se supun unor riscuri foarte mari atunci când conduc cu viteză. Asta pentru că reflexele, vederea periferică sau nivelul de atenție sunt foarte puternic afectate, lucru ce favorizează erorile și, pe cale de consecință, accidentele grave.
Există foarte multe legi și reglementări care încearcă să țină sub control viteza excesivă la volan, unele mai eficiente decât altele. Cu toate acestea, conștiința noastră ar trebui să fie cea care oprește pedala accelerației, mai mult decât orice amendă. Gândul că viața unui copil poate să depindă de felul în care noi conducem ar trebui să fie suficient pentru a ne face să renunțăm la grabă, indiferent de situație.
Într-o lume ideală, șoferii ar limita viteza autoturismelor lor pentru a preveni accidentele și pentru a salva vieți. Din păcate, însă, realitatea ne arată altceva. Oamenii nu își imaginează niciodată că ar putea fi protagoniștii unui accident cu victime. Când citim despre accidente grave ne este greu să ne punem în pielea celor care le-au cauzat. Însă adevărul este că orice șofer care conduce cu o viteză excesivă se poate găsi într-o astfel de situație.
Viteza la volan poate înrăutăți foarte multe aspecte ale condusului, independent de alți factori, cum ar fi consumul de alcool, defecțiuni ale drumurilor sau intemperii ale vremii. Viteza poate agrava toți acești factori. Tocmai din acest motiv, este foarte important să fim conștienți de toate lucrurile care pot merge greșit atunci când conducem cu o viteză excesivă. Iată doar câteva din lucrurile cu care te vei confrunta atunci când apeși prea tare pedala de accelerație:
Creșterea distanței de oprire
Cu cât viteza unui vehicul este mai mare, cu atât distanța de frânare a acestuia crește. În plus, timpul de reacție a șoferului crește pe măsură ce vehiculul se deplasează cu o viteză mai mare, lucru care, la rândul său, va crește distanța de oprire a vehiculului.
Astfel, un vehicul care circulă cu o viteză de 30 km/h va putea ajunge la o oprire completă în aproximativ 15 m, în timp ce unul care circulă cu 50 km/h va putea opri abia după 32 m. Pe măsură ce viteza de circulație crește, distanța de oprire crește dramatic. Astfel, pentru o viteză de 70 km/h, distanța de oprire a unui vehicul va fi de 56 m, iar pentru o viteză de 90 km/h acesta va crește la 86 m.
Odată ce depășim aceste viteze, lucrurile arată și mai rău, întrucât pentru viteza de 120 km/h distanța de oprire va fi de 140 m, iar pentru o viteză de 140 km/h distanța totală de oprire va ajunge până la 185 m. La aceste viteze, devine absolut evident că orice obstacol neprevăzut are potențialul de a se transforma într-un accident fatal.
Creșterea vitezei de reacție
Așa cum e de așteptat, viteza foarte mare afectează profund capacitatea de reacție a unui șofer, lucru ce face mult mai dificilă evitarea unui potențial accident. O groapă, un bolovan căzut pe drum sau o simplă scurgere de ulei sunt obstacole ce pot fi des întâlnite pe străzile României și care, de regulă, nu prezintă probleme prea mari pentru șoferi. Acest lucru se schimbă însă, atunci când circulăm cu viteză.
La o viteză foarte mare, ocolirea sau evitarea unui obstacol devin exponențial mai dificile, întrucât ne va fi mult mai greu să îl observăm la timp. Mai mult, la viteze foarte mari, manevrabilitatea vehiculului este mult mai scăzută, lucru ce face, în unele cazuri, imposibilă ocolirea sau evitare unui obstacol de pe drum.
Cele mai afectate grupuri
Viteza la volan afectează toți participanții la trafic, însă nu în mod egal. În 2021, ocupanții autoturismelor, fie ei șoferi sau pasageri, au reprezentat 43% din totalul victimelor decedate, pietonii 20%, motocicliștii 18%, iar bicicliștii 10%.
Mai bine de jumătate din decesele rutiere (52%) au avut loc pe drumuri rurale, 40% pe drumuri urbane și doar 8% pe autostrăzi, unde limita de viteză este mult mai mare. Acest lucru ne arată un aspect foarte important și anume că nu viteza în sine reprezintă cauza principală a problemei, ci neadaptarea acesteia la condițiile de trafic.
Astfel, dată fiind situația deosebit de gravă în care ne găsim cu toții, șoferi, motocicliști, pietoni sau bicicliști devine tot mai important să tragem un semnal serios de alarmă. Lucrurile nu mai pot continua în acest fel. Prea multe vieți au fost curmate inutil și prea multe accidente au loc pe străzile noastre în fiecare zi.
E timpul să luăm atitudine, iar pentru asta va trebui să începem cu noi înșine, oricât de neplăcut ar fi. Trebuie să realizăm că atunci când conducem cu o viteză excesivă nu doar ne „grăbim”, ci comitem un act profund imoral, care ne poate costa atât viața proprie, cât și viața unui om nevinovat. Astfel, indiferent de motiv, niciodată nu ar trebui să conducem cu o viteză excesivă. Iar asta pentru că graba strică viața!